Vrijheid blijheid, of niet? - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van Jantsje Seld - WaarBenJij.nu Vrijheid blijheid, of niet? - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van Jantsje Seld - WaarBenJij.nu

Vrijheid blijheid, of niet?

Blijf op de hoogte en volg Jantsje

26 Februari 2015 | Verenigde Staten, Santa Cruz

Oef, het is alweer een tijd geleden sinds mijn laatste blog, veel om over te praten dus... Het DeLaveaga project is afgerond, we hebben de laatste 3 dagen hiervan 3 muren opgezet (greppels gemaakt voor de muren, planken zagen, passen en meten, opnieuw graven, diepte overal gelijk maken, weer passen en plaatsen, planken aan elkaar bevestigen, palen in de grond slaan, stenen verzamelen en kapot slaan (het leukste deel), zandpit maken en zand dragen naar muur, alles opvullen, paadje maken en klaaaaaaaaar).. Erg zwaar dus, voor degenen die zich dit kunnen voorstellen. Na zulke dagen ben je helemaal op, met de volgende dag spierpijn (maar je werkt natuurlijk wel gewoon door) :)
Voor degenen die mijn Facebook in de gaten houden voor foto's, hier het verhaal bij de boomstam op het pad: Er was eens... Een boom die om moest vallen op het hoogst gelegen pad in een park voor joggers, mensen met honden en mountainbikers.. En er was ook een ACE crew aan het werk (wij) op een lager gelegen pad. Veel mensen kwamen langs met de vraag of we die boom daar weg konden halen (maar natuurlijk), dus dat was het plan voor de 2e helft van het DeLaveaga project (samen met nog een paar muren en paden). Eenmaal met zn allen boven aangekomen werd er gevraagd wie er beneden mensen tegen wilden houden terwijl anderen met een kettingzaag de boom in stukken zaagden.. Suzan en ik ging dit doen, het betekende namelijk dat je even rust had en met mensen kon praten (mochten die langs komen). Ik heb een iemand terug moeten sturen, het was erg rustig die dag. Na 10 minuten (denk ik) hoorden we luid gekraak van boven en geschreeuw.. De boomstam was los en rolde met geweld naar beneden. Onze leider had de hoop dat deze tussen bomen klem zou raken, maar dit was niet het geval. De boomstam zigzagde mooi om alle andere bomen heen, plette een andere boom en lande op het pad waar wij de wacht hielden. Nieuw probleem dus, maar ik lachtte me dood :P Dit pad had ook weer een lagere aftakking, dus als de boom naar beneden zou worden getakeld, kon ie daar ook weer terechtkomen (dit is niet gebeurt). Ik moet hier ook bij vertellen dat onze crewleider dit helemaal niet hilarisch vond. (Beetje jammer).
Ohja voor de tijd dacht ik dat ACE anti alcohol was aangezien de strenge regels etc. Dit is niet het geval. Je mag alleen geen drank in het huis hebben, of dronken lijken. Stel je komt dronken thuis, ga dan gewoon naar bed en er is niks aan de hand. Hele vreemde regels dus, en het eerste wat mensen vragen als het weekend is, is wat iedereen gaat doen (of drinken, en waar). Veel drinken hier op het strand, onder de brug, op een klif, enzovoort. (hier hoor ik niet bij, voor de goede orde) (echt waar).
Wel ben ik een avond gezellig met een groepje de kroeg in gegaan, en we hebben gepooled (en 3x gewonnen van de jongens, hahah)
De jongens hebben alles betaald, wat ik erg vreemd vond. Dit vonden zij heel normaal.. We kregen ook niet de kans om iets te halen, ze waren ons te snel af. Erg macho allemaal..
Afgelopen maandag heb ik een fiets gekocht bij Bike Church, een cruiser (paars en roze). Zonder versnellingen. Dat was misschien niet zo handig. Maar het lijkt wel erg cool als je ermee de heuvel af komt. En het voelt alsof je op een motor zit.
Op de fiets de volgende dag naar de Mystery Spot gegaan (dichtbij DeLaveaga park), dit was erg leuk. Ik ben er alleen nog niet over uit of er echt iets is met de zwaartekracht daar, of dat het allemaal een illussie is... Het levert in ieder geval wel leuke foto's op (die op mijn camera staan dus kan ik nog niet uploaden).
Gisteren naar Wilder Ranch State Park gefietst, langs de kust. Het weer was heerlijk (gemiddeld 18 graden, zonnig).
's Avonds ben ik vaak film aan het kijken (met Elaine en Suzan), gisteren keken we Mean Girls 2 en Gay Best Friend. Verstand op nul, gewoon kijken en lachen :D

Nu denk je vast: Heb je zoveel vrije dagen?
Het antwoord: Ja.
Samen met Suzan (en Niels, maar die is naar huis gegaan) ben ik deze week vrij. Lijkt allemaal heel leuk, maar ik ben liever aan het werk (ook omdat het eten dan voor je geregeld en betaald word). Alle projecten zitten vol.
Het goede nieuws: Volgende week ga ik naar Sequoia!!! Met alle andere internationale mensen.
Daar blijf ik 9 dagen (waarschijnlijk geen internet) en dan weer naar Santa Cruz. Dit project is ''front country'' wat betekent dat je niet 3 dagen hoeft te hiken tot je kunt kamperen. Je blijft dus ergens aan het begin van het park of ergens waar je met de auto kunt komen.
Over een paar weken ga ik naar Ventana (meer details later, als ik ze zelf ook weet) en dat is een ''back country'' project.. Hier moet je dus wel ver het park in om een kampeerplaats te maken. Een uitdaging dus.
Morgen komen de meeste internationalen weer terug van hun project, dus het weekend wordt vast leuk. Misschien ga ik nog naar San Francisco met een paar anderen, maar die plannen zijn nog niet rond.

Schema:
T/m 2 maart: vrij in santa cruz
3 maart - 6: werken in sequoia
7 & 8: vrij in sequoia
9 - 12: werken in sequoia
13 - 16: vrij in santa cruz (met mijn verjaardag dus)
16 - 24: TBD (to be determined - weet nog niet)
25 - 1: Ventana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantsje

Actief sinds 12 Jan. 2015
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 3011

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 19 April 2015

American Conservation Experience

Landen bezocht: